The Ikea Experience

Woehoe, spannend. Ikea. Nee. Oké, we gaan het in dit artikel obviously over Ikea hebben. Want ik denk dat iedereen wel weet dat Ikea stiekem voor elke vrouw (ongetwijfeld enkele mannen) een guilty plessure is 😉 Welkom bij The Ikea Experience.

Ik ben afgelopen week met mijn moeder naar Ikea in Best geweest. Die ligt in Noord-Brabant en is aardig groot. Voor ons is dat zo’n 20 minuten rijden. Dikke prima dus. Zodra je de roltrap op loopt en je als een engel naar boven gedragen wordt, bekruipt me meteen dat ‘yes’ gevoel. Ik vind Ikea namelijk echt super leuk. Je bent er ook altijd veel te lang. Dat is dan weer een nadeel.

Laten we beginnen bij het begin. Want zeg nou zelf, allemaal leuk die woonaccessoires e.d. maar je loopt altijd eerst naar het restaurant. Is het niet om als kind zo’n overdreven smerig softijsje naar binnen te duwen en deze 40x opnieuw te vullen, is het wel om de Zweedse balletjes met die lekkere saus weer eens te eten onder het genot van een navulbare beker waar cola in zit. Ja toch? Precies. Vergeet vooral de buikpijn achteraf niet die je krijgt, omdat je hebt gehoord dat het dus paardenvlees was wat je zojuist hebt gegeten. Oh en die cola, is natuurlijk helemaal geen echte cola maar gewoon siroop met koolzuur. Joe.

dsc_0011

Dus uiteraard, gingen wij eerst het restaurant in om even wat te lunchen. Een lekkere muntthee met wat soep en een zalmwrap werd het voor ons allebei. Na een half uur mensen kijken viel me eigenlijk op dat ik het plafond super gaaf vond.

dsc_0014

dsc_0019

Ik vind dit dus enig. Dit was dan ook het eerste wat je zag toen je de roltrap op kwam. Ik vind het wel gezellig, zo met dat groen. Ze laten zien dat je dit rekje zowel in de keuken als in je tuin kunt zetten. Stop er wat leuke plantjes in en klaar is kees. Helemaal leuk.

dsc_0021

Hij is ook nog uitgebracht in het crème. Dat vind ik persoonlijk dan weer niet zo heel aantrekkelijk. Ieder zijn ding.

dsc_0023

Dit krukje vonden wij allebei echt helemaal leuk. Alleen voor € 50,00 niet meer. Het kwam denk ik ook vooral door de combinatie dat hij ons opviel. Met die boeken, dat plantje en die mok. Ik vond het helemaal leuk staan.

dsc_0024

Deze wasbak vind ik echt super mooi. Ook in combinatie met dat hout. Ja, deze zou ik wel in mijn toekomstige huis willen.

Zulk soort lampen zijn op dit moment helemaal hip and happening. Ik vind het ook super mooi staan en het geeft echt een strak en modern effect. Één nadeel, er komt zó weinig licht vanaf dat mijn zusje niet zou zien of ze nou een aardappel of bloemkool naar binnen schuift. Dan gaat het even over…

dsc_0030

Dit vind ik ook helemaal leuk. Dit oranje bankje stond op een nagebouwd balkon. Doen ze ook altijd zo leuk hé? Er lag een schapenkleedje overheen en er lag een vrolijk, gekleurd, strepen kleedje onder. Ik vond het heel gezellig staan. Misschien zou ik niet zo snel voor oranje kiezen, maar aan de andere kant, waarom ook niet?

Dit stond in een setting als woonkamer/keuken zijnde. Ook weer dat hout wat dan weer terug komt. Ik vind dat toch wel heel erg leuk. Die keuken ook… Love it! Hoogglans wit met dat donkere antraciet. Zo zou ik het ook wel willen. Wel denk ik dat je ervoor moet waken dat het donkere oppervlak niet te groot wordt. Anders kan het weer wat kil over komen. Vind ik dan.

En dan deze setting in je woonkamer. Ja hoor. Kom maar door! Van die grote glazen vazen met daar van die mooie droge takken in (toch weer iets van mijn moeder overgenomen dan). De rechtse afbeelding straalt wat meer rust uit. Wel moet je je even bedenken of je een levensgrote print van een konijn in je kamer wilt. Just saying.

dsc_0039

Deze mand stond ook weer in een van de showroom woonkamers. Deze mand kwam als geroepen bij ons thuis aangezien wij allemaal erge kleedjes-fans zijn. Niet meer dat nette opvouwen maar gewoon in de mand gooien. Er moet dan uiteraard geen kleedje tussen zitten met Spider Man erop. Dat staat ook zo gek in je interieur.

DSC_0040.JPG

Deze lamp kwam ik tegen zoals je alles tegen komt bij Ikea. Je loopt langs een showroom woonkamer en BOOM ineens roept een voorwerp jou om aandacht. Dat had deze lamp bij mij. Ik houd van strakke elementen in een woonkamer.

Er is op een gegeven moment ook een heel stuk waar er allemaal kasten staan. Daar liepen wij doorheen toen ik deze kasten zag die aan de muur hingen en daarop hadden ze allemaal leuke groene plantjes gezet. Ook deze trekken dan weer mijn aandacht. Leuk ook, die glazenpotten met zo’n kurk erin.

dsc_0045

Ik vond de indeling van deze kast heel erg leuk. En vooral eigenlijk de kleine ruimte tussen de twee grotere vakken. Je zou denken daar past geen drol in. Maar door er juist zo subtiel drie boeken in te leggen vind ik het heel rustig.

DSC_0046.JPG

Deze kleur verf is zó mooi. We twijfelden alleen, want je bent vaak zo gauw uitgekeken op kleur. Nou is dit wel een mij-combineer-je-met-alles kleur, maar toch… Het merk is N.C.S. (Naturel Colour System) en de kleur is écht een beauty!

Heb je die lamp weer. Ook zo kan hij dus leuk zijn! De rechtse afbeelding is behang, maar dat zou je niet denken hé?  Echt heel leuk!

dsc_0055

Dit retro tafelkleed met dat bontje staat ook echt super leuk. Dit stond in een setting van een tuinhuis. Zelf zou ik het nooit aanschaffen, maar het staat wel ontzettend leuk bij elkaar.

DSC_0062.JPG

 

Dit was vooral fascinerend. Eigenlijk, omdat er een plastic wand voor zat en er alleen helemaal boven in een opening zat. Hoe kun je het hout er ooit uit halen? Duidelijk een gevalletje alles-voor-een-leuke-presentatie. Het stond wel heel leuk.

DSC_0063.JPG

Oh hey? Jullie ook hier? Eigenlijk is het maar raar, een afwasborstel. Al helemaal in deze kleuren. Maar je herkent ze van een afstand.

dsc_0065

Toen kwamen we langs de showrooms van de slaapkamers. Die vind ik ook altijd super leuk. Alleen echt zo’n bummer als dat bed er dan zo uit ziet. Mama zei al: “tja, dat komt doordat al die kinderen erop springen”. Niet veel later kwam ik inderdaad een meisje van hoog uit 5 tegen die haar ‘trampoline’ kunsten aan het uitvoeren was op een boxspring. Erg jammer, maar ik was vroeger ook niet heilig en dook ook zeer zeker met een goede afstand op zo’n bed. Nu denk ik dus, jammer zo’n verfrommeld bed. Oh en hier zie je die leuke lamp ook weer staan.

En van de showroom slaapkamers, kom je bij de matrassen. Dat was de main reason waarom we naar de Ikea gingen. Want jawel, de matrassen waren afgeprijsd. Zoals menig mens weet, zijn de matrassen van de Ikea zo slecht nog niet en worden ze goed beoordeeld op allerlei sites. Wij zagen die matrassen ook wel zitten. Dat is zo’n dingetje hé, matrassen… Voor je het weet ligt men al weet ik het hoelang te stinken op zo’n matras, en zijn er zo pats boem jaren voorbij. Mijn moeder moest uiteraard voor de foto van mij even proef liggen. Bingo, de matrassen gingen mee naar huis.

DSC_0071.JPG

LEUK! Ze hebben in deze lijst gewoon stof gedaan in plaats van een foto of poster. Echt heel erg leuk.

dsc_0072

Maar dan, ga je weer naar beneden. Met de trap deze keer. De begane grond is eigenlijk mijn favoriete gedeelte. Means: een shitload aan kaarsen, bestek, bekers, borden, bestekbakken en noem maar op. Love it! Kijk nou hoe söt. Dat is Zweeds voor schattig. Geen idee waarom ik dit vertaalde, maar vond het wel geinig staan. Dit potje zag ik wel zitten.

dsc_0074

Gelukkig zijn er ook dingen bij de Ikea die ik niet leuk vind. One quostion, why?

Gezellig!!!!!!!!!!!

Deze bakken zie je heel veel staan. De ene keer gevuld met afwasborstel en de andere keer met schapenvellen. Maar dus ook met kussens. Gevulde kussens. Als ik vroeger met mijn zusje in de Ikea liep en we liepen langs een van deze rekken met kussens erin, moest en zou ik haar hierin gooien. Vervolgens liet ik haar in de bak zitten en scheurde ik van een afstandje uit mijn broek van het lachen. Oh en ik filmde het om vervolgens door te sturen naar een groepschat. Gelukkig zijn we ouder geworden ;-).

DSC_0084.JPG

Ook de dekbedovertrekken zijn helemaal leuk.

Hé, zijn ze weer. Die leuke manden op links. Ik smeekte mama aan haar been om zo’n mand mee te nemen. Maar toen ik met een kapotte kin bij het gedeelte van de lampen belandde gaf ik de moed op. De manden rechts waren overigens geen optie en daar hoefde ik niet eens over te beginnen. Die waren veel te klein en er zou een half kleed in passen. Is goed.

Ook is er een stuk waar ze allerlei schilderijen en klokken e.d. hebben. Deze vonden we wel leuk. Alleen Madame Afro was niet geschikt voor ons interieur (vond ik wel).

dsc_0092

Richting het einde, komt je altijd even deze vriendelijke geurkaars overdosis tegemoet. Ik houd ervan en heb het liefst 60 geurkaarsen aan in huis. Oké, dat is misschien wat veel, maar ik ben dol op een lekker ruikende kaars die ervoor zorgt dat je huis fris ruikt. Dat doen de geurkaarsen van Ikea, zeg maar, niet….

Wat een scheetje hé? Jammer dat je niet alleen die beer los kunt kopen. Je krijgt er dan meteen twee andere dieren bij die ik niet leuk vind. Maar vind het idee zo met een stolp heel leuk.

Vergeet vooral de plantjes niet die écht op het eind staan. De bloemen en het plantje die mama vast heeft heb ik gefotografeerd en zijn echt, maar er staan ook een hele hoop nep bloemen en planten bij. Neem bijvoorbeeld bovenstaande foto. ‘Lekker’ groen ook.

Maar eenmaal in het magazijn aangekomen, (hier liggen vaak de planken voor kasten, schroeven voor bedden en tafels) was daar: KERSTMIS. Een aantal mensen weten van mij dat ik kerst echt adoreer. Bij Ikea doen ze daar dus ook aan. Inpakpapier tot aan het plafond opgestapeld en onwijs veel leuke lampjes. Schijnbaar betekent God Jul in het Zweeds, fijne kerst. Ook leuk om te weten ze verkopen ook nep kerstbomen. Ik werd echt even intens gelukkig toen ik dit alles zag. Ik kocht overigens niks, hoe gek ook.

dsc_0121

 

Dit is dus zo’n moment waarop ik het gehad heb. Hebben jullie dat ook? Ik ben klaar, heb benen die willen rusten en een droge keel. En dan zijn er dus altijd weer die vragen: “Waar liggen de planken voor die en die kasten?” “Shit, ik moet nog die schroefjes hebben voor het krukje” gevolgd door “Nee, dat meen je niet, die andere matrassen liggen 5 gangen terug”. Ik word er moedeloos van en heb de neiging om hangend op een karretje te gaan huilen en even ontzettend zielig te zijn. Uiteraard gebeurde dat niet, want ik was met mijn moeder. “Hup Roos, nog even naar gang 27, daar liggen de matrassen. Duw jij de kar vooruit? Ik weet precies waar ze liggen.” *Loopt met smartphone voor mij uit als Wilma de Wegwijzer*. “Tuurlijk mam ik duw de kar vooruit, geen probleem.” Ik kreeg ineens een moodswing, want als we de matrassen hadden betekende dat dat we naar de kassa gingen. Richting kassa, betekent, richting huis. YES.

dsc_0122

 

Uiteraard wilde mevrouw de zelfscan gebruiken. Godzijdank stond er nu niet een rij van hier tot aan Tokio en weer terug en konden we meteen de boel scannen. Voor je het weet bliep je je bonnetje, waarna je terecht komt in nog een stukje neem-mij-mee-oh-en-mij-ook. Je kent het wel, die Daim repen, en al dat andere lekkers. Vergeet de hot dogs op rechts niet met die veel te vriendelijke vrouw die je even vriendelijk een servetje aanbiedt. Gelukkig hebben we dat allemaal weerstaan. EINDELIJK stonden we bijna buiten, tot mijn moeder met een ruk het karretje omdraait. “NEE STOP. Ik moest nog iets meenemen voor een vriend en dat kon ik alleen halen bij de klanten service”. Waarop ik zei: “GEEN PROBLEEM HOOR, IK WACHT HIER GEWOON NOG EVEN TIEN MINUTEN”. Ik ging met mijn depressieve gezicht in de rij staan om een flesje water te kopen, omdat ik zo’n droge keel had dat ik met pijn en moeite nog stond. Zo gezegd, zo gedaan. Mijn moeder blij met haar schroeven, ik blij met mijn water. En hup door naar de auto.

DSC_0125.JPG

Je begrijpt, natuurlijk ging ook dat niet zonder slag of stoot. We stonden met zo’n mega kar in de lift, want we moesten naar verdieping 2. Helemaal prima. “Ja, mam ik blijf hier wel met die kar staan bij het laden en lossen punt, ga jij de auto maar halen”. Komt ze na 5 minuten in paniek terug, want “haar auto leek verdwenen”. Die kans lijkt me vrij klein… Misschien dat we dan toch op verdieping 1 staan? Dus wij weer die lift in. MET DIE KAR. Tadaaa, we stonden dus op verdieping 1 van de parkeergarage. Zoals je ziet op de foto, het paste maar net. Toch krijgt mijn moeder het voor elkaar om alles erin te krijgen terwijl de auto aan alle kanten roept, “IK VIND DIT VEEL TE KRAP”. “Niet zeuren jongen, we zijn bijna thuis”. Nee oké, ze praat verder niet tegen haar auto, maar dat denkt ze ongetwijfeld keer op keer. En daarmee hadden we ook het laatste onderdeel van The Ikea Experience overleefd.

Als we onderweg naar huis zijn en dus in een vol gepropte auto zitten, denk ik ook weer, wat is het toch een schatje, die moeder van mij. Lekker zelfstandig en laat zich niks in de weg staan. We zijn een goed team en dat maakt een dagje Ikea alleen maar extra leuk. En bovendien, we hebben weer flink gelachen. Gaat ook niet anders dan met mij als dochter ;-).

Houden jullie ook zo van de Ikea net als wij? Wat koop je het liefst bij de Ikea?

Ik hoop dat ik je eventueel wat inspiratie heb gegeven door dit artikel, maar dat je bovenal hebt gelachen. Mijn motto is tenslotte, heb het leven lief.

Tot de volgende blogpost.

handtekening-blog

 

 

Een gedachte over “The Ikea Experience

Geef een reactie

