Chocolate Chip Cookie | koken met Roos

Zo… Goedenavond. Het is tenslotte avond terwijl ik dit artikel schrijf. Jullie gaan eens even haarfijn naar mij luisteren, of eigenlijk dit artikel lezen. Want JEZUS LORD, deze koekjes… Can’t even talk anymore. Je hebt natuurlijk al de titel gelezen en daar word je ontzettend warm van, van binnen. Ja, genoeg Roos. Deze koekjes zijn dus echt super makkelijk te maken. Let’s go!

Ik denk dat iedereen al wel eens een chocolate chipcookie op heeft. Zo niet, schaam je even heel erg, in een hoekje, ofzo… Dit recept, lees: uit een kinderboek, kreeg ik van een collega van mij. Meer onder het mom van, is leuk voor je blog en ook nog een makkelijk te maken. Nou, inmiddels kennen jullie mij redelijk en het woord makkelijk komt meerdere malen terug in mijn woordenboek. Nee, overdreven, maar ik ben nou eenmaal niet echt een keukenprinses. Ik vind bakken echt leuk hoor, don’t get me wrong, maar zo’n Jamie Oliver recept is voor nu echt een trap (i.v.p. trede) te hoog ;-). Ik houd het dus gewoon lekker bij een koekjes recept of een makkelijk soepje.

dsc_0001

What you need:

  • 125 gram zachte boter (Roos heeft makkelijk de boter gesmolten in een pannetje)
  • mespuntje zout
  • zakje vanille suiker
  • 150 gram chocolade
  • 200 gram bloem of zelfrijzend bakmeel
  • halve theelepel bakpoeder indien je bloem gebruikt
  • 30 gram cacaopoeder
  • 90 gram suiker
  • 1 ei
  • 125 gram chocopasta (als je geen Nutella gebruikt mag je direct stoppen om dit recept te maken)
  • 90 gram basterd suiker

Zoals je ziet mist de Nutella op de foto. Was even een ongelukje 😉 Ook koos ik voor de massieve en pure reep van Tony’s. Je ziet dus dat er op zich genoeg suiker in dit koekje zit. Dat maakt dat deze koekjes niet wekelijks terug komen bij de koffie op vrijdagavond, dat begrijp je wel. Om de twee weken is daarentegen geen probleem.

dsc_0014

Okee, dit recept zou je haast blind kunnen maken. Je begint met de boter en de drie soorten suiker door elkaar te mengen tot het vochtig is. Dit gaat allemaal echt prima. Oh verwarm ondertussen even de oven voor op 180 graden.

Daarna mix je het ei en de Nutella er door tot dat alles lekker soepeltjes is. Ik vond het deeg niet heel soepel, maar besloot het er mee te doen. Laten we het ook even hebben over het moment waarbij je de Nutella uit de pot schept. Een ziek dikke schep, zo flats in de suiker. Echt totaal geen probleem, behalve dat ik ineens mijn zwembandje voelde op mijn heup. Still there

Oja, dit was ook een leuke stap in het recept. “Zeef de bloem/zelfrijzend bakmeel, evt. de bakpoeder en het zout in een aparte schaal door elkaar.”Het was aan te raden om hiervoor een lepel te gebruiken. Alles gaat goed zou je zeggen. Totdat je er achter komt dat je geen cacao hebt. Misschien heb je die niet eens gemist op de foto. Nee precies, voor mij viel het dus ook niet op tijdens het boodschappen doen. Prima. Er valt dus verder weinig te zeven aangezien ik zelfrijzend bakmeel heb gebruikt. Toch deed ik er twee minuten over om zeker te weten dat ik er niet iets bij moest gooien. Loser.

Maar dan mag je EINDELIJK alles bij elkaar gooien en lekker gaan mengen. Zelfs in dit kinderrecept waar alles echt letterlijk voorgekauwd staat, krijg ik het voor elkaar om dus als een malle met de mixer aan de gang te gaan. Lees: meng ze door elkaar met een POLLEPEL. Ik kwam hier dus al snel achter, omdat het niet bepaald soepel ging. Ik wilde een foto maken, maar moest mijn lens beschermen ;-). Als laatst mag je de stukjes chocolade toevoegen. Je kunt het beste een grondboor gebruiken om de Tony reep in stukjes te krijgen. Succes.

Daarna maak je leuke hoopjes en deze leg je op de bakplaat. Leg er wel even bakpapier onder, anders vrees ik dat er niet veel over blijft… Toen ik bij deze stap aangekomen was werd ik al 5 minuten crazy van de piepende oven die mij toch even wilde laten weten dat hij lekker opgewarmd was. Ik weet niet wat het is, maar ik word dus ook echt gewoon een beetje opgefokt en ga ik toch iets teveel haasten. Wat resulteerde tot hompen op bakpapier. Ineens was daar de stem van mijn collega “oh en zorg ervoor dat je ze niet te plat maakt, als ze in het midden wat dikker blijven worden ze wat zachter middenin.” God damn, just in time!

Hup de oven in voor 15 minuten. De geur die je tegemoet komt de aankomende 15 minuten zijn hemels. De geur van een mix met Nutella en chocolade stukjes was op de zolder te ruiken. Lekkur! Als ze klaar zijn even af laten koelen 2 á 3 minuten en dan zijn ze ready.

dsc_0022

Kijk hoe lekker nou joh. Het had dus gewerkt, die tip van mijn collega, want inderdaad de binnenkant was zacht en de buitenkant knapperig. Ze waren ook pittig groot geworden. Maar des te beter kan ik een tweede laten staan… Van het beslag wat ik had zoals bovenstaand aangegeven heb ik er zo’n 15 had. Deze waren ook zeg maar binnen, 15 minuten op ;-). Mijn broertje vroeg meteen of ik ze zo snel mogelijk weer kon maken.

Hebben jullie nog een lekker makkelijk recept voor mij? Lijkt me leuk om dat een keer te maken. Ook ben ik benieuwd of jullie nu ook dit recept van deze MEGA lekkere koekjes durven te maken. Laat het me weten!

Tot de volgende post everyone.

handtekening-blog

 

Een gedachte over “Chocolate Chip Cookie | koken met Roos

Geef een reactie

